Svet-Stranek.cz
Modelová železnice Sezemice & Pardubice z.s.

informace o modelové i skutečné železnici:Mašinky v každém věku

informace o modelové i skutečné železnici

Epocha I I. epocha - období od počátku éry železnice až do dvacátých let je charakteristické výstavbou mnoha samostatných soukromých drah, převážně lokálních, na kterých je provozována parní trakce a s vozy jednoduchých konstrukcí.


Epocha II II. epocha - období do roku 1945 je charakteristické pro postupné slučování malých soukromých drah a vytváření velkých státních železnic. Parní trakce je na vzestupu, zdokonalují se provozní předpisy, návěstní soustava.


Epocha III III. epocha - období přibližně do roku 1970. Po válce bylo nutné obnovit železniční strukturu. Parní trakce dostala konkurenci v zavádění motorové a elektrické trakci.


Epocha IV IV. epocha - období přibližně do roku 1990. Masivní nasazení elektrické trakce na hlavních tazích a motorové na vedlejších. Stanovena jednotná barevná schémata lokomotiv a vozů, např. typický široký žlutý pruh na hnacích vozidlech. Postupně zaváděno mezinárodní značení vozů.


Epocha V V. epocha - současnost. Politické změny v Evropě zasáhly i do struktur mnoha železničních správ, např. u nás došlo k rozdělení ČSD na ČD a ŽSR, naopak v Německu došlo ke sloučení DB a DR. V mnoha zemích se budují VRT (vysokorychlostní tratě). Opět se objevují zajímavé barevné motivy na vozidlech.


Epocha VI VI. epocha - mezinárodní verze normy NEM 800 již uvádí specifikaci pro tuto epochu, národní verze se teprve připravují. Pro tuto epochu jsou charakteristické prvky vstupu dalších soukromých dopravců na železnici, bohatá barevná schemata vozidel. Pro naši železnici je charakteristické převedení nákladní dopravy pod ČD Cargo, osamostatnění správy železniční sítě od dopravy. Na místních tratích jsou odprodávány nepotřebné nádražní objekty, při rekonstrukcích stanic se odstraňují přebytečné objekty a koleje, které sloužily nákladní dopravě. Ta je nyní soustřeďována do velkých stanic a terminálů. V přepravě zásilek vévodí kontejnerová doprava.


Označování vagonů



Písmenné označování - velká písmena

 

Velká písmena určují tzv. řady vozů, jedná se o základnírozdělení jednotlivých provedení železničních vozů (jako např. vůz 1. nebo 2.třídy, jídelní, lůžkový vůz a pod.). Význam velkých písmen je jak mezinárodně(v Evropě), tak i z historického hlediska poměrně jednotný, rozdíly jsouminimální.A vůz první třídy

B vůz druhétřídy

C vůz třetítřídy, dnes pouze na historických vozech

D zavazadlovývůz

D_ patrový vůz(pouze v kombinaci, např. DA, DB)

F poštovní vůz 

P poštovní vůz

Post poštovní vůz

_R vůz srestauračním nebo barovým oddílem (vždy v kombinaci, např. AR, BR)

S speciální /společenský / salónní vůz

Salon salónní vůz

SR společenskývůz

WG společenský vůz

WL_ lůžkový vůz(vždy v kombinaci, např. WLA, WLB, WLAB)

WR jídelní vůz

WSP luxusní vůz(Pullmann)

Z vůz prozvláštní účely

DD, MD,

MDD otevřený patrový-, krytý -, krytý patrový vůz pro přepravu automobilů (tyto vozy se také řadímezi osobní)

 

 

Znak "_" značí, že toto písmeno se používá pouze vkombinaci s jinými. Kromě těchto kombinací se pochopitelně používají i další,např.:

AB - vůz rozdělen na část první třídy a část druhé třídy

BPost - vůz 2. třídy s poštovním oddílem

WLAD - lůžkový vůz první třídy se zavazadlovým oddílem

WRR - jídelní vůz s barovým oddílem (tato kombinace již nenídoporučována)

 

pokud není malými písmeny definováno jinak, jedná se o vozys oddíly (kupé)

Post a Salon jsou vyjímky, které obsahují i malé písmena,která však nemají žádný význam (celé slovo je bráno jako jedno písmeno)

některé železnice používají nebo používaly ještě dalšípísmena, jejich praktické využití je dnes obvykle minimální: H_ dvorní / salónní vůz (kkStB - Rakouské státnídráhy, asi do roku 1918)

I  restaurační vůz (PKP)

K úzkorozchodnývůz (DB, DR)

M vůz pro převoznemocných (PKP)

N vůz propřevoz vězňů (PKP)

O patrový vůz

 

 

 

 

 

 

Písmenné označování - malá písmena ČD

 

 

a dvounápravovývůz

b vůz vybavenýpro tělesně postižené osoby

c vůz sesedačkami upravitelnými jako místa k ležení (lehátka)

d vůz sprostorem pro jízdní kola

ee vůz sezásobováním energií z napájecího vedení

f řídící vůz

g vůz salternativním oddílem pro zaměstnance obsluhy vlaku

h vůz vybavenýpro tělesně postižené osoby

j nerozpojitelnájednotka

k individuálnívytápění kamny

m vůz delší než24,5 m

n vůz promotorovou trakci, bez průběžného kabelu elektrického topení

o dvoupodlažnívůz (nepoužívá se u řad DD, MDD)

p velkoprostorovývůz se středovou uličkou (pro dálkovou dopravu)

r zvláštnívýbava nebo zvláštní uspořádání interiéru

s postranníchodba v zavazadlovém voze nebo ve voze se zavazadlovým oddílem

t velkoprostorovývůz se středovou uličkou (pro regionální dopravu)

u úzkorozchodnývůz

v vůz sprostorem pro jízdní kola

x vůz lehkéstavby pro motorové vlaky

z vůz sezásobováním energií z napájecího vedení



Tak a teď už víte jakými vozy to vlastně všichni jezdíme a hlavně jak je to s tím označovaním.

Např. Vidím vůz, ktečrý je označen jako BDbmsee ( úschova během přepravy)

Jak budu postupovat, abych zjistil co ukrývá uvnitř?

Najdu si ve velkých písmenech co znamenají písmena B a D.

A poté v malých co znamenají písmena b, m, s, ee.
návštěvníků stránky
celkem45 228
tento týden142
dnes72
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK